25 March 2012

Bintang penunjuk kiblat

Assalamualakum... :)

Dua malam semalam, masa nak pergi lab. langit terang sangat. sampai boleh nampak bintang di langit.

Then kawan aku pun ajarkan aku antara tiga nama bintang yang boleh nampak malam tu. bintang-bintang penunjuk arah kiblat. aku tak pasti sama ada ramai dah tau pasal bintang ni atau masih ada yang belum tahu. bagi orang2 yang dah biasa berlayar ditengah laut atau selalu masuk hutan tu, mungkin dah familiar dengan nama2 bintang ni. tapi, bagi aku sendiri, aku baru tahu lepas Awin bagitau.

Tiga bintang tu nama dia Alnilam, Alnilak, dan Mintaka...


SubhanAllah... bermakna sungguh ciptaan Maha Agung..

"Dan Dialah yang menjadikan bintang-bintang bagimu, agar kamu menjadikannya petunjuk dalam kegelapan di darat dan di laut. sesungguhnya Kami telah menjelaskan tanda-tanda kebesaran (Kami) kepada orang-orang yang mengetahui" (Al An'aam:97, Al Quran).

Lepas ni kalau tersesat ditengah laut atau hutan, boleh la pandang langit dan cari bintang2 diatas. 

P/s: thanks Awin sebab ajarkan aku nama2 bintang ni.
nanti nak beli lah buku yang berkaitan astronomi. macam best je. berminat pulak.

8 comments:

kura said...

oohh. baru tahu :0
nnt next week naik gunung, boleh practice ni. hehhe

pjolinda said...

nnti kt cari yer buku pasal ni...then, u aja i pulak k..hehe.. <3

cik ery said...

bintang ney memang femes kan.tp xtahu plak nama dia cmtu.aku slalu pggil bintang 3 beradik je :)

haslinda said...

kura: haaa... boleh la practice kn. jgn tsalah tgk bintang n tersalah kiblat dah laaa. hehe :)

haslinda said...

pjolinda: ok. beres... pastu u baca sendiri la. hehe... :)

haslinda said...

cik ery: aku rasa kalau hg stay ngn palapes, mesti akan belajar pasal2 bintang2 ni. sbb bintang pn dgunakan dlm navigation kapal laut kan. :)

FaMY said...

:D

haslinda said...

FaMY: ;D