2 August 2011

Tutorial nak letak post divider untuk blog

Assalamualaikum... :)
Hai gadis chumel dan jejaka tampan... :)

Fuyooo... tengok tajuk tu... aku nak buat tutorial... biar jagung??? hehe... betul la. ni first time aku buat tutorial. sebelum ni asik baca tutorial orang lain je. why not aku pun kongsi ilmu kan. bak kate pepatah mat saleh skipping londong "sharing is caring... caring is.... what???" penuh kan sendiri ayat terakhir tu k. aku dan kawan aku pernah dicop 'gediks' oleh seorang tutor disebabkan oleh ayat terakhir tu. perasan... dia hengat dia hensem, semua orang nak tangkap chentan ngan dia??? sorry la ye mr A... kami bukan seperti yang anda fikirkan...

Sudah... berbalik kepada tujuan asal aku buat entry ni. aku nak share care nak buat post divider. aku ni jakun sikit. baru dapat belajar wat benda alah secoet tu je, da nak gempar satu alam. hehe... ye la, rata2 blogger tak buat pun post divider ni. aku pun tak tau nape. sama ada malas nak buat, tak minat atau pun tak tau cara nak buat. pada yang tak tau, jom aku nak share...



Cara dia senang je... err, senang ke??? kena saba sikit je...

1. Mula2 korang masuk Dashboard > Design > Edit HTML > dan tick pada Expand Widget Templates

2. Kemudian tekan Ctrl+F dan type .post korang akan jumpa benda cam ni...

.post { 
margin: 0 0 $(post.margin.bottom) 0; 


3. Kemudian gantikan tulisan biru tu dengan code ni...

margin: 0 0 40px 0;
width: 100%;
background: url(URL image);
background-repeat: no-repeat;
background-position: bottom center;
margin:.5em 0 1.5em;
padding-bottom:3.0em;


4. Dia akan jadi macam ni...

.post {
margin: 0 0 40px 0;
width: 100%;
background: url(
URL image);
background-repeat: no-repeat;
background-position: bottom center;
margin:.5em 0 1.5em;
padding-bottom:3.0em;

}


5.  Kemudian masukkan URL image yang korang nak letakkan sebagai post divider korang tu dekat tulisan merah tu. 

6. Lepas tu, preview dan pastikan korang puas hati dengan post divider korang tu dulu, kemudian baru la save.

Korang boleh cari image for post divider yang chumel2 dekat SINI

This is my first tutorial. kalau ada yang tak paham dengan cara penyampaian aku, aku mintak maap bebanyak. so kalau tak paham, boleh tanya k. jangan malu2. malu bertanya, sesat kate orang. kate orang ek, bukan aku.... hehe...

K, thanks for reading... :)


10 comments:

SoLy SoLicious said...

waahh..menarik!

zOeY zAu YaH said...

blog awk sgt comel!

haslinda said...

SS & ZZY: thanks (^^)

syazwani sasya said...

kinda...tak mumpe pon margin2 tuh...how come. dah buat ctrl+f da pon

haslinda said...

Syazwani sasya: err... ya ke??? emm,awak tick expand template widget tak???

Kasut& Karipap said...

pernah gak tgk tutorial ni kt blog2 omputeh...tapi tak paham..hahahaaha..seb baik ada tutorial BM ni..ngeeee~

haslinda said...

Kasukaripap: hehe... lepas ni boleh la try kan??? ^^

Abu Huzaifah said...

nce sharing :D

haslinda said...

Abu Huzaifah: ;D

wani arma said...

thanks for da info