31 March 2011

::makan,makan,makan..lalala::


Assalamualaikum…^^

Hye.. ape kabar sume.. Td pagi aku ada merepek pasal makanan kan? Pasal laksam la, makanan tradisional negeri Terengganu kan. Ok, sekarang ni pun aku nak cite pasal makanan jugak. Tapi bukan la pasal makanan tradisional negeri mana2 pun. Aku nak cite pasal makanan2 peberet aku. haaa, sapa tau? Kalo dapat teka, aku kasi kish sekali. Haha…

Ok, antara makanan yg paling aku suka ialah…


Ha… gamba diatas adalah laksa penang. Laksa penang ni kalao nak tau, merupakan makanan orang utara especially orang Penang. Dah nama pun Penang kan. Laksa penang ni, kalo jumpa kt kawasan belah utara, memang confirm sedap. Tp x leh lawan laksa yg mak aku masak. hehe.. emm, sedapnya.. sedap hingga menjilat periuk kuah laksa.

Ok, yg kedua ialah, lauk peberet aku… jeng3x…


Eeiii, apa tu??? hehe, ni la makanan yang diberi nama Gulai Tempoyak Ikan Patin. Ni masakan yg glamer sangat kat Temerloh, Pahang. Kalo nak tau, ramai orang yang x suka makan lauk ni. Sebab apa? Pertama sekali, sebab dalam masakan tu mesti ada tempoyak. Ada orang cakap tempoyak tu busuk. Ya ke? Eleh, cam la dia tu wangi sangat. Yg kedua kenapa orang x suka makan masakan ni, sebab ada ikan patin. Ada orang kata ikan patin ni ada bau hanyir. Tp x sume ikan patin bau hanyir k. Ikan patin sekarang da pandai mandi and da pandai pakai perfume tau. Tp sesapa yg da mula jatuh cintan kt masakan ni, confirm tidur x lena, mandi x basah, tp makan mesti kenyang sebab da mkn gulai tempoyak ikan patin. kan3x. hehe...

Next,…


Ha… sedap x tengok pebenda kt atas tu. Kalerful semacam je kan. Ni la ABC. Atau air batu campur atau terkenal dengan gelaran ais kacang di kalangan masyarakat utara. Kenapa nama dia ais kacang? Sebab dalam ABC ni, ada mcm2 jenis kekacang. Ada kacang tanah, ada kacang merah. Ada kacang dal, eh pandai2 je aku ni. kacang dal tu beda’ah je. Hehe.. Yg buatkan dia kalerful tu plak bukan la kacang2 tu (cian kacang yg x bersalah disalahkan). Yg kalerful tu adalah gula pewarna. Gula tu just sebagai pemanis rasa and nak bagi ABC tu nampak lagi menarik katakan. Bila nampak menarik, mesti la kita lagi tertarik kat ABC tu kan??? Kan3x??? lagi sedap bila ditambah dengan aiskrim kat atas ABC tu. yummy…

Lagi, apa ye…


Ha… yg ni aku confirm bukan aku sorang yg suka. Ramai yang suka kan nya. Coklat. Apa saja makanan yg ada coklat, yg berasaskan coklat, diperbuat daripada coklat dan berwarna coklat (eh, ya ke??), confirm aku suka. Contoh nya, kek coklat, aiskrim coklat, chocolate chips, coco crunch, chocolate strawberry dan hot chocolate drink. Aku suka semuanya. And kalau nak tau, sebab terlalu banyak makan coklat juga antara penyumbang minor kepada penambahan berat badan aku ni. Maka dengan itu, kepada sesiapa yg teringin nak tambah berat badan tu, boleh la makan coklat byk2. Kalau setakat makan cikit2 ja, x payah la. Lekat celah gigi ja. Tak cukup nak transform jadi lemak. Hehe…



Actually, aku bosan and x da idea da wat new entry kat blog. Dlm kepala hotak aku ni ingat makanan ja. That’s y aku cite pasal makanan. Hehe. Hope x membosankan korang. Ok. Setakat ni dulu aku merepek. Nnt aku merepek lagi k dlm next entry. Tq sudi baca.


No comments: